Google privacitatDes de març, Google ha canviat les condicions d’ús i de privacitat de 60 serveis i productes per unificar en una sola política. Aquest canvi forma part d’una estratègia de la companyia per homogeneïtzar totes les dades que té dels usuaris registrats a diferents serveis, com Gmail, Youtube o Picasa, i gestionar millor el coneixement dels seus clients en el seu benefici.

El canvi afecta a milions d’usuaris a tot el món per la gran penetració en el mercat d’alguns dels productes del gegant nord-americà. Gmail té 350 milions d’usuaris registrats actius, és a dir, usuaris que accedeixen als seus comptes com a mínim un cop cada 30 dies. També hi ha excepcions, ja que alguns productes i serveis de Google no es veuen afectats per aquests canvis, com el navegador Google Chrome o la passarel· la de pagaments Google Wallet.

Amb aquest canvi, Google unifica totes les dades personals que emmagatzema i conserva dels usuaris registrats en els seus diferents serveis. Fins ara, tot i que serveis com Youtube o Gmail eren de la mateixa empresa, les seves condicions d’ús i privacitat eren diferents i, per tant, les dades dels usuaris s’emmagatzemaven en diferents bases.

Segons Google, aquesta nova política de privacitat no s’ha dissenyat per aconseguir nova informació dels usuaris, sinó per centralitzar la que ja es coneixia. Amb aquest canvi, Google podrà conèixer millor als seus usuaris per tal d’oferir publicitat segons els seus gustos i millorar serveis com les recerques personalitzades. Podrà creuar totes les dades que té d’un usuari per millorar l’experiència en els seus diferents serveis en línia.

Google utilitza les nostres fotografies, l’adreça de correu, els telèfons, les entrades al xat, les diferents adreces IP des de les quals ens connectem, l’historial de cerques o els nostres dades bancàries. Les dades poden ser des del nom, cognoms, fotografies, adreça de correu. telèfons, missatges publicats a Google, els seus diferents adreces IP des d’on s’ha connectat en els últims nou mesos, l’historial de cerques, o les seves dades bancàries, en el cas d’utilitzar els serveis de pagament de Google. En aquest sentit, la protecció de les dades personals es considera un dret fonamental, segons la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea.

Tots els usuaris registrats de productes de Google s’han vist obligats a acceptar les noves clàusules del servei per accedir als seus comptes. No poden rebutjar clàusules concretes i han d’acceptar totes si volen utilitzar aquests serveis en línia. D’aquesta manera, l’única manera de no acceptar-les és sol·licitar la baixa.

En quant als telèfons que utilitzen el sistema operatiu Android, les primeres versions d’aquest sistema operatiu per a mòbils requerien donar-se d’alta de forma obligatòria com a usuari de Google. No obstant això, en una distribució més recents, és possible activar el terminal sense necessitat de ser usuari registrat d’aquesta empresa. Per tant, els canvis de privacitat només afecten els serveis i aplicacions de Google instal•lades al telèfon, com Gmail. En aquest cas, amb aquesta nova política de privacitat, Google podrà accedir a dades relatives al telèfon, com a model, versió del sistema operatiu, operador de telecomunicacions i xarxes mòbils i wifi utilitzades. També pot accedir a dades relatives a trucades i missatges curts enviats.

D’altra banda, Google disposa de diverses eines per gestionar la privacitat dels seus diferents serveis. Entre altres opcions, és possible controlar les dades i limitar l’accés a dades personals a certs contactes. Els usuaris de Google tenen la possibilitat de descarregar un arxiu comprimit amb la informació emmagatzemada en els serveis, com missatges, documents i fotografies.

En quant a la utilització d’aquesta informació, Google, no ha canviat els seus principis elementals respecte a la privacitat. Per tant, vendrà i compartirà informació personal amb tercers. Els usuaris poden prendre la decisió sobre quines dades personals dels emmagatzemats per Google poden transferir a tercers per a rebre ofertes i serveis personalitzats. Entre altres, els usuaris poden donar el seu consentiment perquè les dades emmagatzemades pel seu servei de publicitat DoubleClick, guardat en diferents cookies en l’ordinador de l’usuari en navegar per Internet, puguin combinar-se amb les dades que Google conserva de l’usuari. No obstant això, en cas de requeriments judicials o en el curs d’una investigació, Google està obligat per diferents legislacions locals a transferir aquesta informació a una autoritat competent.

Malgrat les explicacions de Google, aquests canvis han causat recel a la Unió Europea. El grup de treball que aglutina les agències de protecció de dades dels països membres ha sol·licitat a la companyia més informació sobre aquests canvis per tal d’indagar quin pot ser l’abast d’aquests. Curiosament, la Unió Europea treballa en una nova normativa de protecció de dades que unifiqui les diferents legislacions i reglaments existents entre els països membres. Segons un estudi encarregat per la Comissió, el 72% dels europeus pensa que les empreses utilitzen malament les seves dades personals.

Comparteix
  • Facebook
  • Twitter
  • del.icio.us
  • MySpace
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Live