La victòria d'Obama i les xarxes socialsLes xarxes socials han tingut un paper important en la victòria del president dels EUA, Barak Obama. Facebook ha esta una de les armes importants per decidir del seu costat els estats que es trobaven en disputa i que donarien la presidència del país.

Per optimitzar el control de les xarxes socials, l’equip de campanya dels demòcrates va posar en marxa un equip d’informàtics que han estat treballant durant dos anys per analitzar un munt de dades sobre els possibles electors i quina era la millor manera de portar-los al costat dels demòcrates.

En un primer moment aquest equip d’informàtics i investigadors socials es va dedicar a unificar totes les bases de dades que van emprar els diversos equips de campanya d’Obama durant la primeres eleccions l’any 2008: llistes de donants, enquestes, llistes de voluntaris de campanya, estudi d’afinitats polítiques a les xarxes socials, electors indecisos en els estats claus, etc. Així es va posar en marxa la maquinaria que creuava les dades, comparava i verificava contínuament tots els detalls personal de cada potencial votant.

Un cop recopilades aquestes dades, els tècnics van dedicar els seus superordinadors a testejar els perfils de desenes de milions d’electors, amb programes informàtics de predicció dels diferents estímuls que podrien impulsar-los a donar suport a Obama. Tres quartes parts dels factors introduïts en els ordinadors eren bàsics: edat, sexe, raça, zona de residència, nivell d’ingrés, inclinacions polítiques, historial de participació electoral i tot això es va completar amb els seus perfils de consum, d’aficions, de preferències, de cercle d’amics i allà es va descobrir la clau de la victòria: Facebook.

Així es va preparar un tipus d’actuació diferent en cada un dels estats disputats amb missatges de Facebook específics, per exemple, es va descobrir que per guanyar Florida calia atreure a les dones de menys de 35 anys del comtat de Dade, es va estudiar el seu perfil i es va descobrir que la major part són fans d’unes determinades sèries de televisió. Immediatament, els espais publicitaris d’aquests programes (com Sons of Anarchy o The Walking Dead) es van omplir de missatges d’Obama dissenyats per convèncer les joves del perfil buscat.

Un altre exemple, l’equip va esbrinar  que una gran part dels votants indecisos participaven en la xarxa social Reddit. En qüestió de dies, tant els assessors de la Casa Blanca com el mateix president es van registrar de sobte en aquesta xarxa informativa i començar a respondre les preguntes i aclarir les inquietuds dels afiliats a Reddit.

Finalment, una de les claus de la victòria d’Obama ha estat el vot de les dones, així que aquest equip es va centrar en aconseguir el seu vot. Per això es va estudiar minuciosament la forma de dirigir-se, per exemple, de l’estudi dels perfils de les dones entre 40 i 49 anys de la Costa Oest  es va concloure que el que més desitjaven era gaudir d’un sopar a Hollywood amb George Clooney. Poc després, el president accedia graciosament a participar en una vetllada de campanya al costat d’aquest actor de cinema, esdeveniment per al qual es va fer un sorteig dirigit a aquestes votants i que va tenir un èxit descomunal.

Via Público

Comparteix
  • Facebook
  • Twitter
  • del.icio.us
  • MySpace
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Live